Biely kódex - pravidlá pre lyžiarov


1. Ohľaduplnosť k iným - každý na lyžiarskej trati je povinný správať sa tak, aby neohrozil ani nepoškodil zdravie alebo život, alebo nespôsobil škodu sebe alebo inému nebezpečným štýlom jazdy, nevhodným ski materiálom, špatne odloženým materiálom, zníženou schopnosťou reakcie a odhadu (únava, choroba, alkohol, drogy a pod.)
2. Kontrola rýchlosti a zpôsobu jazdy - lyžiar musí prispôsobiť rýchlosť a štýl jazdy svojim schopnostiam, terénu, počtu lyžiarov na zjazdovke, ale aj poveternostným podmienkam.
3. Voľba stopy / smeru jazdy - lyžiar prichádzajúci zhora je zodpovedný za všetkých ktorí lyžujú pod ním, musí svoj smer jazdy voliť tak, aby neohrozil pred ním jazdiaceho lyžiara. Lyžiar, ktorý jazdí za iným lyžiarom, musí dbať na dostatočný odstup, aby lyžiarovi vpredu ponechal voľný priestor pre smer a spôsob jazdy. To predpokladá udržiavanie odstupu a predvídanie úmyslov lyžiara jazdiaceho vpredu, či nižšie.
4. Predbiehanie - predbiehať možno sprava aj zľava s dostatočným odstupom tak, aby predbiehaný lyžiar nebol ohrozený a mal dostatočný priestor pre smer aj spôsob jazdy.
5. Vjazd na trať, rozjazd na trati - každý, kto vchádza na lyžiarsku trať alebo chce po zastavení opäť pokračovať v jazde, je povinný sa rozhliadnuť, dať prednosť lyžiarom prichádzajúcim zhora a neohroziť lyžiarov pod sebou. Neočakávaný rozjazd lyžiara stojaceho na mieste sa dá len ťažko predvídať a môže spôsobiť zbytočnú kolíziu s prichádzajúcim lyžiarom.
6. Zastavenie a státie - na trati sa nesmie bezdôvodne zastaviť a stáť na zúžených a neprehľadných častiach zjazdoviek. Zvlášť nebezpečné je zastaviť alebo po páde zostať sedieť za terénnou vlnou. Lyžiar, ktorý spadol na takomto mieste ho musí čo najrýchlejšie opustiť.
7. Výstup a zostup - osoba, ktorá stúpa nahor alebo schádza po lyžiarskej trati, musí používať okraj zjazdovky.
8. Dodržiavanie značiek na trati - hlavne vo väčších strediskách, kde je viac zjazdoviek bývajú tieto označené značkami s rôznymi upozorneniami o krížení zjazdoviek, označením nebezpečných miest, príkazmi na zníženie rýchlosti, alebo značkami horskej služby či polície. V Alpách sú tieto dodržiavané a dodržiavanie je kontrolované lyžiarskou políciou.
9. Pomoc pri nehodách - každý užívateľ zjazdovky je povinný pri úraze iného lyžiara na trati poskytnúť mu prvú pomoc v rámci svojich schopností a možností včetne protišokových opatrení (5T)*, označiť miesto nehody nad nehodou (napr. pomocou skrížených lyžiarskych palíc) a oznámiť úraz horskej službe, alebo inej oprávnenej osobe, privolať čo najrýchlejšie odbornú pomoc.
10. Preukaz totožnosti - každý z účasníkov nehody (svedok, poškodený, vinník) sa na výzvu musí legitimovať. V alpských krajinách sa neposkytnutím pomoci, alebo neposkytnutím údajov, či útekom z miesta nehody vystavuje dotyčný trestnému konaniu a následnému stíhaniu. Pri zavinení úrazu pod vplyvom alkoholu nasleduje trestný postih ako pri dopravnej nehode. Poisťovňe alkoholické úrazy nepovažujú za poistnú udalosť.
* 5T= ticho, teplo, tekutiny, tíšiť (bolesť), transport


Vysvetlivky biely kódex

Pre vyššiu bezpečnosť lyžovania vznikli tieto pravidlá na zjazdovkách, nazývané tiež "Biely kódex" alebo aj "lyžiarske desatoro"1, Lyžiari a snowboardisti zodpovedajú nielen za svoje správanie, ale aj za svoje chybné vybavenie, výstroj. To platí aj pre tých, ktorí využívajú novo vyvinuté vybavenie.
2, Kolízia sa zvyčajne stane preto, že lyžiari alebo snowboardisti sa pohybujú príliš rýchlo. Lyžiar, preto musí byť schopný zastaviť, zabočiť a pohybovať v línii svojej vlastnej vízie. Spomaliť je potrebné v preplnených oblastiach, alebo v miestach kde je znížená viditeľnosť, alebo na okraji strmého svahu, alebo v dolnej časti zjazdovky a v okolí lanoviek a vlekov .
3, Každý lyžiar a snowboardista sa môže pohybovať slobodne, kde a ako sa mu zachce za predpokladu, že sa prispôsobí pravidlám. Lyžiar alebo snowboardista vpredu má prednosť. Lyžiar alebo snowboardista pohybujúci sa za ďalším v rovnakom smere musí dodržať dostatočný odstup, aby mal predchádzaný lyžiar dosť priestoru pre voľný pohyb.
4, Lyžiar alebo snowboardista, ktorý predbieha druhého je úplne zodpovedný za vykonanie manévru spôsobom, ktorý nespôsobí žiadne problémy predbiehanému lyžiarovi. Táto zodpovednosť trvá dokiaľ predbiehací manéver nebol dokončený. Toto pravidlo platí aj pri predbiehaní stojaceho lyžiara alebo snowboardistu.
5, Skúsenosti ukazujú, že vstup na zjazdovku, alebo opätovné spustenie sa po zastavení sú zdrojmi nehôd. Je nevyhnutné, aby lyžiar alebo snowboardista vstupoval na zjazdovku bezpečne, bez toho, aby sa stal prekážkou alebo nebezpečenstvom pre seba, alebo rýchlejších lyžiarov a snowboardistov prichádzajúcich zhora či zozadu.
6, Zastaviť sa má až na dostatočne širokom mieste zjazdovky a to na okraji zjazdovej trate. Nesmie sa zastaviť na úzkych miestach, alebo tam kde nie je vidieť zhora.
7, Pohybujúci sa proti všeobecnému smeru predstavuje neočakávané prekážky pre lyžujúcich, preto kráča po okraji zjazdovky, navyše stopy kráčajúceho môžu poškodiť zjazdovku, tým spôsobiť nebezpečie pre lyžiarov.
8, Lyžiari a snowboardisti si majú uvedomiť, že varovné signály, zákazy, obmedzenia a pod. sú zverejnené v ich vlastnom záujme a preto ich rešpektovať, vrátane označenia náročnosti zjazdoviek červených a čiernych.
9, Základný princíp platný nie len pre športovcov, že po nehode je povinnosťou poskytnúť pomoc zraneným. Po poskytnutí okamžitej prvej pomoci majú byť privolané a upozornené príslušné orgány, miesto nehody označené, aby boli varovaní ostatní lyžiari a snowboardisti.
10, Svedkovia majú veľký význam pri stanovení úplnej a správnej správy o nehode, preto musia všetci účastníci nehody poskytnúť informácie a svedectvo. Správy záchrannej služby a polície, ako aj fotografie prispievajú k vymedzeniu občianskoprávnej a trestnoprávnej zodpovednosti.
 

©Lyžiarák ZŠ Viestova, Myjava | Všetky práva vyhradené
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky